2010 - 2011
Imatges i textos de les 51 persones col·laboradores.
Amb Alcoba Silvia, Alvarez Benxamín, Anagnostópulos Jorge, Asunción + Guasch, Avilés Josep Maria, Baqués Montse, Beaulieu Ana María, Bel Tomàs, Blanca Lima Ulla, Calle Elena, Carracelas Paula, Carrera Anna, Casal Ana / Vella Cinzia, Clapés Antoni, Clascà Mercè, Coll Carme, Corachan Maria, Cruspinera Joan, Cuadrado María, Darder Marta, Donaire Lola, Duran Magdalena, Espeche Horacio, Esposta, Garí Clara, Gorostiza Guillermo, Grünig Silvia, Hac Mor Carles, Häsler Rodolfo, Khourian Hernán, Lara Alexandra, Llopis Francesca, López Mercè, Lopi Franca, Marchand July, Marmi Pilar, Michelena Lydia, Palau Alicia, Pérez Montse, Plaza Elsa, Pujol Carles, Rabal Victòria, Roca Maria, Romero Dolores, Rossell Benet, Truzzoli Claudia, Udina Dolors, Valpiana Tiziana, Vegelahn Kerstin, Ventura Miriam, Vitale Carlos, Xargay Ester, Ymbernon David.
L’obra instal·lada en la seva totalitat consta de tots els textos de les persones col·laboradores, que llegeixen elles mateixes —vídeo documental— superposats en format projecció sobre les imatges que també van aportar —col·locades en caixes de llum—. Aquest projecte —dins del marc de la Trilogia de la privadesa, comença amb la invitació que fem a més de 50 artistes i professionals de diversos sectors a participar amb una experiència personal i significativa en el terreny de la cura.
En oposició a la Teogonia d’Hesíode —que ens diu que els grecs tenien el concepte keres com una fusió entre vellesa i mort, entre malaltia i mort— en aquest projecte explorem la construcció de la que té cura, i creem un nou mite, les AntiKeres, que posa en evidència preguntes que els homes i les dones ens fem davant d’aquest paper ocult però clarament assignat a les dones al llarg de la nostra història i tan present en l’a ctualitat: el de les cuidadores.
La major part de les experiències de les persones col·laboradores s’ha centrat en la cura dels malalts i en la convivència amb els ancians. Temes com el dolor, la malaltia, la vellesa i la mort han estat protagonistes en molts testimonis en què cadascú ha expressat el que ha viscut i ens ha mostrat les seves ferides. Tot i així, també ens hem trobat amb experiències de la cura com a valor afegit dins d’activitats professionals diverses, com l’arquitectura, la psicologia, la política. Després de recollir tots aquests testimonis i des de la nostra experiència pública i privada, com a gestores d’un espai d’art, vam voler acollir les íntimes experiències per intentar obrir un espai comú, l’espai de les AntiKeres.
La tristesa, el dolor, la malaltia, la vellesa i la mort queden escombrats de la nostra quotidianitat pública de tal manera que quan apareixen en les nostres vides provoquen un xoc que converteix un fet natural en una cosa incomprensible i traumàtica. Els artistes que aprofundeixen en aquests temes situen l’espectador en un paper a vegades incòmode, ja que ens mostren el que s’amaga, el que temem, el que no volem veure.
Recorregut del projecte. On es troba l'obra?
- Centre Arts Santa Mònica, 2010 Barcelona.
- Roca Umbert, Fàbrica de les Arts, 2011 Granollers.
- Carte d'Arte Mostre, 2012 Catània.
- MXEspai1010, 2012 Barcelona.
- Tinglado 2 del Moll de Costa, 2013 Tarragona.
- IEI Sala Gòtica, 2013 Lleida.
- UQAM Congrès Polítiques de l'art/Art polític.
- Centre d'Art UQAM Montreal.
Nora Ancarola
Marga Ximenez
Paraules clau
Cura, Gènere, Malestar, Política i Privacitat.
Textos sobre el projecte
- Trilogia de la Privadesa com un tot.
- La estética del cuidado; la creación como actitud y compromiso.