Relats per a deconstruir la violència masclista des de la Història de l'art
2015 - 2016
Vídeo. 42’ 51’’- 720p, color, monocanal, compressor h 264
La Feria de las Flores ha consistit en l’organització i realització d’una sèrie de visites guiades a través de les obres de Fernando Botero, «l’artista paisa per excel·lència», exposades a la col·lecció permanent del Museu d’Antioquia de la ciutat de Medellín.
La particularitat d’aquestes visites és que les duen a terme menors d’edat que han estat explotades pel creixent negoci del turisme sexual a Medellín. Les menors guien els visitants a través d’obres en què l’artista va representar el cos femení. Per fer-ho, aquestes atípiques guies d’art modern es basen en les seves experiències personals entorn de l’explotació sexual infantil i evidencien la cosificació del cos femení mostrant els catàlegs de venda de virginitats que circulen pels carrers de la ciutat i a través dels quals els turistes —majoritàriament procedents dels EUA, Espanya, Israel, Alemanya i Mèxic— seleccionen la nena o nen la virginitat dels quals volen comprar.
Milagro Medellín és com es coneix el nou model de ciutat que defineixen com a progressista, cosmopolita, innovadora i cultural. En aquesta, com en la majoria de les remodelacions urbanes a escala internacional, la cultura ha estat un element clau per a la «revitalització» del centre de Medellín.
Per fer-ho, Fernando Botero va contribuir amb la donació de 137 obres i un milió de dòlars per al Museu d’Antioquia, i de 23 escultures monumentals per a la construcció de la plaça amb el seu nom, davant del Museu. Això va permetre promocionar Medellín com «la ciutat Botero» i situar-la en el rànquing internacional de destinacions turístiques culturals. Malgrat diversos èxits a nivell social, sota aquest lucratiu lífting s’invisibiliza una de les seves pitjors conseqüències: l’explotació sexual infantil dins de la creixent indústria del turisme sexual.
El projecte convida a fer una revisió crítica de la mirada patriarcal i sexista dominant a la història de l’art.